Dataskyddspolicy
På Signcast värnar vi om våra kunders integritet och säkerhet. Vår Dataskyddspolicy förklarar hur vi
samlar in och använder dina personuppgifter och vad du har för rättigheter gentemot oss.
När du blir kund hos Signcast AB (Org.nr. 559086-9557) accepterar du den
behandling som beskrivs i vår Dataskyddspolicy.
Signcast är personuppgiftsansvarig för de uppgifter vi hanterar om dig som kund.
Den relationen regleras av våra allmänna villkor samt denna Dataskyddspolicy.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår process och hanteringen av dina personuppgifter.
Det medför att vi kan komma att uppdatera vår Dataskyddspolicy och vi rekommenderar dig
att läsa igenom dokumentet med jämna mellanrum.
Vid avsevärda förändringar av policyn informerar vi alltid våra kunder.
Hur hanterar Signcast mina personuppgifter?
Signcast registrerar och hanterar personuppgifter i de fall då det krävs för att vi ska kunna
leverera en bra upplevelse och en fungerande tjänst till dig som kund,
eller för att fullgöra avtal och skyldigheter enligt lag.
Uppgifterna lagras så länge vi behöver dem för att möta ovanstående krav.
Vilken information om dig samlar vi in och varför?
I samband med att du ingår ett tjänsteavtal med Signcast behöver vi följande uppgifter:
Namn, organisationsnummer/personnummer, e-postadress, telefonnummer och postadress.
Vi hanterar och sparar dessa uppgifter för att kunna fakturera dig som kund på ett korrekt och lagenligt vis.
Vi kan komma att skicka ut e-post till samtliga kunder, till exempel meddelanden
om driftstörningar eller ändringar i användarvillkor.
Sådana meddelanden skickas till den e-postadress kunden angett.
Vi kan även skicka ut e-post om produktnyheter eller information som vi
tror att du som kund är intresserad av. Du kan alltid avsäga dig sådana utskick från oss genom
att klicka på “avprenumerera/unsubscribe” i slutet av varje e-postmeddelande.
Vi dokumenterar även vilka IP-adresser som utför ändringar i Castit
för att kunna skydda och felsöka kundens tjänster.
Frivilliga uppgifter
Vi sparar det för- och efternamn du uppger när du i samband med en inbjudan från
en organisation skapar ett konto i Castit, eller när du uppger sekundära kontaktpersoner för ditt konto.
Detta gör vi för att kunna erbjuda en god översikt över vilka personer som har tillgång till kundens tjänster.
När du kontaktar Signcast Support sparas de personuppgifter du själv anger.
Detta inkluderar utöver den e-postadress du mailar oss från även personuppgifter i textformat,
som till exempel ett telefonnummer man önskar bli uppringd på.
Vi sparar informationen för att kunna erbjuda en personlig och relevant supporttjänst
vid framtida kontakttillfällen.
Du kan även kommunicera med Signcast genom sociala medier.
När du gör det gäller respektive plattforms dataskyddspolicy (eller motsvarande policy).
Vi använder sociala medier och den information du uppger i nivå med vad vi enligt deras policy tillåts göra.
Automatiskt insamlade uppgifter
När du använder våra tjänster sparar och hanterar vi data om hur du använder dem.
Informationen delas i vissa fall med utvalda tredjepartsleverantörer av verktyg för analys (t.ex. Google Analytics),
för att kunna erbjuda dig en bättre upplevelse. Detta kan ske genom att vi använder oss av cookies.
Läs vår cookiepolicy.
Exempel på andra automatiskt insamlade uppgifter inkluderar:
IP-adresser från loggar i de system vi använder för att hantera vår infrastruktur.
Information i loggar om vilken typ av enhet du ansluter från.
Informationen kan inte identifiera dig personligen men kan i kombination med annan data potentiellt göra det.
Information från sociala medier i enlighet med det ägande bolagets policy.
Vilka rättigheter har jag som kund?
Som kund hos Signcast har du alltid rätt att ta del av den information vi sparat om dig.
Du har som kund rätt till en gratis export av data per år. Din förfrågan skickar du till support@signcast.se och
vi hanterar den vanligtvis inom 30 dagar. Om vi märker att det kommer ta längre tid blir du informerad
om varför och om några andra hinder föreligger.
För att försäkra oss om att vi delar informationen med rätt person krävs att du som kund skickar in en
bild av en giltig ID-handling i samband med förfrågan. Bilden på ID-handlingen raderas
så snart förfrågan har hanterats.
Du kan när som helst logga in i Castit och kontrollera den information som finns sparad på ditt konto,
samt i de flesta fall ändra eller ta bort informationen.
Du har rätt att be oss ta bort all information vi har sparad om dig (Rätten att bli bortglömd).
Notera att vi på grund av Bokföringslagen (1999:1078) och andra relevanta lagar
ibland måste spara information även efter att en sådan förfrågan har hanterats.
Dataskyddsombud
Har du frågor gällande hantering av din data kontaktar du oss på support@signcast.se
Senast uppdaterad: 02 Februari 2022